Aktualne i zapowiedzi

„Suita małośląska 2023” — wystawa Joanny Zemanek i Grzegorza Sztwiertni

My sobie powiadamy: to śpiewał lud. Ale wśród tego ludu był ktoś, kto zaczął. Masz tę pieśń, więc musisz sobie zadać pytanie, gdzie się ta pieśń poczęła.
Jerzy Grotowski

W 1968 roku ukazała się pamiętna antologia wizualna Górnego Śląska pod redakcją Jeremiego Gliszczyńskiego i Włodzimierza Janiurka (Wydawnictwo „Śląsk”, 1968, Katowice), złożona z czarno-białych fotografii ukazujących tryumf regionu „czarnego złota” jako ówczesnej „doliny krzemowej”, wykuwającej w rzeczywistości peerelowskiej Polski gospodarcze i technologiczne Jeruzalem. Górny Śląsk, przefedrowany we wszystkich możliwych kierunkach przez kolejne „pięciolatki” stymulujące boom gospodarczy, dostał impuls do tworzenia nowej rzeczywistości wizualnej i kulturowej. W tymże 1968 roku, już od ponad dekady, rzeczywistość Ślązaków wyglądała niczym z podań o mitycznych Argonautach w czasach gorączki złota (gold rush).

Grzegorz Sztwiertnia ”Jedzący kartofle (wersja śląska)”, 2023
Grzegorz Sztwiertnia ”Jedzący kartofle (wersja śląska)”, 2023

Zasadniczym tematem wystawy zatytułowanej „Suita małośląska 2023” jest granica łącząca (nie dzieląca) województwo śląskie z małopolskim, którą zlokalizowaliśmy w okolicach rzeki Soły we wsi Łęki (miejscu urodzenia i dorastania autorki wystawy JZ) oraz terenów Śląska Cieszyńskiego z granicą na rzece Olzie (miejsce urodzenia i dorastania autora wystawy GS). Specyfika życia na obszarach „pomiędzy” (Małopolska, Górny Śląsk, Śląsk Cieszyński) łączy regionalizmy w intrygujące konglomeraty „praktyk codzienności”, zwyczajów, mentalności, kodów kulturowych, języka i wizualności. Jest to również podróż do zakodowanej przestrzeni rodzinnej, która wciąż odgrywa pierwszoplanową rolę formowaniu przeżyć, doświadczeń, decyzji i inspiracji.

Wystawa. Zdjęcie Grzegorz Sztwiertnia

Prace i cykle pokazane na wystawie skupiają się na wybranych obrazach, sytuacjach i osobach zapisanych w pamięci autorów i jako takie nie mają ambicji całościowego opisu najistotniejszych aspektów regionu czy prezentacji wyników tzw. badań terenowych (jest to wystawa artystyczna a nie etnograficzna). Wybór tematów i motywów podyktowany został przekonaniem o ich wadze i znaczeniu a potwierdzeniem sensowności naszych wysiłków było niezwykłe zaangażowanie i pomoc rodziny oraz społeczności lokalnej, często związanej z górnictwem (Kopalnia Brzeszcze) czy hodowlą ryb stawowych (Osiek). Fenomen tanich domów ze szlaki (której technologię rekonstruujemy na potrzeby tej wystawy) stawianych wspólnymi sąsiedzkimi siłami (trochę na wzór kolektywnego budowania w społecznościach amerykańskich Amiszów) powinien przeżywać dziś swój renesans. Zarówno potrzeba dbałości o otoczenie (problem zagospodarowania pogórniczych hałd), jak i odnawiania społecznych więzi (czego wzorem może być społeczność łęcka) jest dla nas sprawą najwyższej wagi i nieustającą od wielu lat motywacją do poszukiwań i badań żywych aspektów lokalności, wspólnego imaginarium i tożsamości.

Wystawa. Zdjęcie Grzegorz Sztwiertnia
Dom ze szlaki, 2023

„I wreszcie odkryjesz, że jesteś skądś. Jak powiada francuskie porzekadło: tu es le fils de quelqu’un (…) jesteś skądś, z jakiegoś kraju, z jakiegoś miejsca, z jakiegoś krajobrazu. Wokół ciebie byli rzeczywiści ludzie, bliżej lub dalej. To jesteś ty – dwieście, trzysta, czterysta lub tysiąc lat temu, ale to jesteś ty. Albowiem ten, kto zaczął śpiewać pierwsze słowa, był czyimś synem, synem jakiegoś miejsca, jakiejś okolicy, i skoro ty to wszystko odnajdujesz, jesteś czyimś synem” (Jerzy Grotowski, „Tu es le fils de quelqu’un”, 1985).

Joanna Zemanek
Urodzona w 1979 r. w Łękach k. Oświęcimia. W 2005 r. uzyskała podwójny dyplom z tkaniny artystycznej i malarstwa na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie obecnie jest profesorem. Uprawia malarstwo i rysunek, zajmuje się tkaniną artystyczną, scenografią teatralną, kostiumografią, tworzy obiekty, instalacje, filmy wideo, jest również kuratorem wystaw. Ważniejsze nagrody: wyróżnienie na XIX Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu za scenografię i kostiumy do spektaklu „Miłość od ostatniego wejrzenia” reżyseria Iwona Kempa, Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy (2019); Międzynarodowa Nagroda Wyszehradzka (2018), Nagroda Polskiego Instytutu w Bratysławie podczas Międzynarodowego Triennale Tkaniny Textile Art of Today (2015).

Grzegorz Sztwiertnia
Urodzony w 1968 r. w Cieszynie. W latach 1987–1992 studiował na Wydziale Malarstwa w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1992 r. uzyskał dyplom w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego. Od tego czasu związany z Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie. Obecnie profesor zwyczajny w zakresie sztuk plastycznych. Autor kilkudziesięciu wystaw indywidualnych, uczestnik ponad stu wystaw w Polsce i za granicą. Od połowy lat 90. XX w. brał udział w najważniejszych przeglądach polskiego malarstwa. Zajmuje się wieloma dyscyplinami: malarstwem, rysunkiem, instalacją, fotografią oraz wideo. Laureat m.in.: Nagrody im. Jana Cybisa (2017) oraz brązowego medalu Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2018).

Wernisaż wystawy odbył się 30 marca 2023 roku o godz. 18:30.
Wystawa potrwa do 7 maja br.