Do sztuki gotowi start! - Archiwum

Noise&Silence/Poszerzona obecność — warsztaty z Piotrem Wachem

Piotr Wach, wykorzystując swoje doświadczenie performatywne i oscylując wokół tematu obecności w teatrze ruchu — w performansie, teatrze tańca, czy aktorstwie fizycznym, zabierze uczestników w laboratoryjną podróż ciała. Ćwiczenia oparte na współodczuwaniu, trwaniu, kondensowaniu energii, podstawach telepatii, tworzeniu monologów wewnętrznych czy kreowaniu ruchu z przestrzeni irracjonalnych będą wykorzystywane jako wprowadzenie do podstaw kreacji video performance’u. Uczestnicy badając granice własnej cielesności, określając przestrzenie pomiędzy tym co indywidualne — prywatne, a zbiorowe —publiczne, będą pracować nad technikami budowania własnej wypowiedzi ruchowej opartej na pogłębionym słuchaniu i niewerbalnych poziomach komunikacji. Każdy z uczestników zakończy warsztat kreacją i prezentacją autorskiego solowego videoperformancu.

Prosimy o przyniesienie na zajęcia notatnika oraz długopisu. Polecamy też wygodny i luźny strój do ćwiczeń. W sobotę zaplanowana jest praca w  terenie, prosimy zabrać ciepłe rzeczy do ubrania. Można ćwiczyć w butach — czyste, sportowe. Mile widziane (nieobowiązkowe): własna kamera, aparat fotograficzny, telefon komórkowy, laptop z podstawowym programem do edycji video.

Termin
29—31 października 2020 r.

Plan warsztatów:
29.10.2020 r. (czw) — godz. 18.00—20.15 — Galeria BWA — wprowadzenie do metody Noise&Silence
30.10.2020 r. (pt) — godz. 18.00—20.15 — Galeria BWA — pogłębienie praktyki
31.10.2020 r. (sb):11.00—15:00 — praca z kamerą na terenie miasta
15.00—16:00 — przerwa obiadowa
16.00—18:00 — podstawy montażu (Galeria BWA)
18.00—19:00 — prezentacja video (Galeria BWA)

Laboratorium jest otwarte dla WSZYSTKICH, niezależnie od ich doświadczenia w pracy performatywnej. Wiek uczestników: 18+

Wstęp BEZPŁATNY, wymagane zapisy!
e-mail: edukacja@bwa.katowice.pl

Piotr Mateusz Wach jest performerem oraz artystą teatru ruchu i ciała. Absolwent Akademi Sztuki Teatralnej w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w  Bytomiu, Szkoły Aktorskiej Lart Studio w Krakowie oraz Letniej Akademii Sztuk Pięknych i Mediów w Wenecji (kierunek choreografia i performance). Związany z Teatrem INTERNO5 w Neapolu, Teatrem Tańca i Ruchu Rozbark w  Bytomiu oraz międzynarodowym kolektywem inter:ference. Współpracował z  m.in Tomaszem Bazanem, Jackiem Poniedziałkiem, Anną Piotrowską, Mikołajem Mikołajczykiem, Cecilią Moisio, Heleną Jonsdottir i innymi. Obecnie freelancer i marzyciel.

Stworzył 8 solowych spektakli teatru tańca, które były szeroko prezentowane w Polsce oraz za granicami kraju. W swoich spektaklach Wach eksploruje zagadnienia dotyczące męskiego ciała — jego wizerunku, kondycji oraz kontekstów kulturowych. W jego pracach można znaleźć wiele biograficznych nawiązań i mocnych, często dosłownych deklaracji. Tworzy odważne interpretacje dzieł klasycznych a  także eksperymentuje z performansem, szukając linii dramaturgicznych i  powiązań, pomiędzy teatrem a sztuką współczesną. Wielokrotnie nagradzany za kreacje autorskich performansów inspirowanych szekspirowskimi bohaterami, m.in. Grand Prix 21. Festiwalu Szekspirowskiego w  Gdańsku (za „Rytuał 23…”, 2017), nagroda Shaking The Walls (za „sen Kalibana”, 2019) czy Złotą Czachę (za „Ryszarda. Ciało z gniewu”, 2015). Wach otrzymał także Złotą Maskę za choreografię (2013), Stypendium Marszałka Województwa Śląskiego (2015) oraz reprezentował Polskę na międzynarodowym Festiwalu Solo Duo w Budapeszcie (2015). Dwukrotny stypendysta Alternatywnej Akademii Tańca 2018, 2019 realizowanej przez Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk. Uczestnik wielu rezydencji artystycznych, m.in. w Berlinie, Krakowie, Gdańsku czy na Islandii. Wieloletni pedagog teatru i tańca. Zrealizował 7 wielomiesięcznych projektów społecznych na terenie Bytomia. Jego warsztaty przyciągają rzesze osób zainteresowanych nie tylko tańcem, ale także teatrem, performansem czy rozwojem osobistym.