Aktualne i zapowiedzi
Obrony prac dyplomowych studentów Wydziału Artystycznego katowickiej Akademii Sztuk Pięknych
Zapraszamy na obrony dyplomów Wydziału Artystycznego Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, które rozpoczną się w poniedziałek, 16 czerwca 2025 w Galerii Sztuki Współczesnej BWA.
Obrony mają formę otwartej prezentacji. Zapraszamy studentów, widzów, przyjaciół i rodziny oraz wszystkich zainteresowanych spotkaniem z najnowszą sztuką.
HARMONOGRAM obron w Galerii BWA
Kierunek Grafika
16 czerwca 2025, poniedziałek
Paulina Radomska
10:00–11:00
Dyplom główny: Pracownia Druku Wklęsłego
Promotor(-ka): dr hab. Marcin Białas, prof. ASP, ad. dr Maciej Cholewa
Promotor(-ka) pracy pisemnej: – ad. dr Patrycja Rudnicka
Dyplom dodatkowy: Pracownia Druku Wypukłego – dr hab. Sybilla Skałuba, prof. ASP, ad. dr Artur Masternak
Recenzent(-ka): ad. dr Roman Kaczmarczyk
Tytuł dyplomu: Sprawy sercowe
Tytuł dyplomu teoretycznego: Historia spraw sercowych. Perspektywa medyczna i kulturowa.
Skórę zmieniłam już 297 razy. Szkielet przymierzam już trzeci. A serce posiadam prawie to samo. Punktem wyjścia mojej pracy jest refleksja nad sercem – ewolucja jego postrzegania zarówno w kontekście kulturowym, jak i medycznym, przenikanie i oddziaływanie na siebie tych dwóch obszarów. Historia tego organu to historia zmieniających się ludzkich przekonań, lęków i nadziei. Symbolika serca kształtuje naszą kulturę i nasz język, a moją wyobraźnią zawładnęła myśl: o czym myślałoby moje serce, gdyby mogło myśleć?
Barbara Klus
11:00–12:00
Dyplom główny: Pracownia Intermediów i technik Cyfrowych
Promotor(-ka): dr hab. Dariusz Gajewski, prof. ASP, ad. dr Jakub Cikała
Promotor(-ka) pracy pisemnej: ad. dr Roman Lewandowski
Dyplom dodatkowy: Pracownia Poszukiwań Indywidualnych Strategii Malarskich – dr hab. Dominika Kowynia, prof. ASP, ad. dr Małgorzata Widomska
Recenzent(ka): ad. dr Mateusz Rafalski
Tytuł dyplomu: CTRL
Tytuł dyplomu teoretycznego: KONTROLA WŁADZA MANIPULACJA
„CTRL” to opowieść o profilowaniu behawioralnym. Posługując się medium instalacji, animacji 3D oraz AI, tworzę abstrakcję, jaką jest profil behawioralny anonimowego mordercy. Ma to na celu skupieniu się na samym akcie piekielnie interesującego tworzenia profilu, zagłębiania się w psychikę nieznanej dla nas postaci. A nie skierowania uwagi na pojedynczego sprawcę zabójstw. Instalacje tworzę z różnych odpadów znalezionych na śmietnikach, strychu, czy skupu od znajomych. Są to elektrośmieci, recykling waste i przedmioty codziennego użytku.Aneks malarski „porn SWEET porn” skupia się na przemyśle porno i skutkach jego oglądania, odbijających się na naszym postrzeganiem seksu, na tym jak powinien on przebiegać, jak patrzymy na nasze ciała i innych. Tworzy ona również dostęp do oglądania parafilii. Z nieskończonych screenów z porno wybieram niektóre i maluję je w taki sposób, by stały się czymś pięknym, eterycznym i erotycznym, a nie wulgarnym. Staram się pokazać, że nasza seksualność, to nie tylko członki i wydzieliny okraszone wyolbrzymionymi okrzykami. Z pracy pisemnej „KONTROLA WŁADZA MANIPULACJA” stworzyłam podcast „CTRL”, który łączy wszystko ze sobą. Nawiązuje przez swoją formę to najpopularniejszej formy słuchania o zbrodniach. Podkreśla przez to rolę wyeksploatowania „sensacji zabójstwa” przez kulturę masową. Telewizyjne reportaże, czy artykuły prasowe zamieniły się popularnością z Youtubem, TikTokiem, Instagramem i platformami do streamowania.
17 czerwca 2025, wtorek
Stanisława Pająk
10:00–11:00
Dyplom główny: Pracownia Grafiki Książki
Promotor(ka): dr hab. Bogna Otto-Węgrzyn, ad. dr Katarzyna Wolny-Grządziel
Promotor(ka) pracy pisemnej: ad. dr Roman Lewandowski
Dyplom dodatkowy: Pracownia kreatywnego myślenia w obrazowaniu malarskim – prof. dr hab. Michał Minor, ad. dr Miłosz Wnukowski
Recenzent(ka): ad. dr Dominik Ritszel
Tytuł dyplomu: Wyspa Ha
Tytuł dyplomu teoretycznego: Wyspa Ha. Powieść dla dzieci i młodzieży (wiek 12+)
Dystopia dla dzieci, która rozgrywa się na Wyspie Ha – najrajniejszym miejscu świata. Zamieszkuje je społeczeństwo pozornie szczęśliwe, nieznające pojęcia smutku czy śmierci, posłusznie wystrzegające się wszelkiej bezradości. Okazuje się jednak, że jest to konstrukcja precyzyjnie utkana przez totalitarne rządy Dyrdymy Wielkiej. Cezary Cenzura zaczyna mieć wątpliwości, gdy łamie święty zakaz wyspy i kroi cebulę, a na jego policzku pojawia się pierwsza łza.
Warstwa wizualna odnosi się do konstruktywizmu, amerykańskich reklam lat 50-tych i różnych totalitarnych zakamarków kultury.
Dyplom dodatkowy: Czy jest tam kto?
Ubrania, które dotykały skóry, pościel opatulające ciało i zasłony skrywające czyjeś oczy tworzą intymną opowieść o poszukiwaniu Absolutnego. Rozgrywa się ona na granicy wiary i niewiary, gdzie spaceruje zwątpienie.
Agnieszka Urbanek
11:00–12:00
Dyplom główny: Pracownia Intermediów i technik cyfrowych
Promotor(-ka): dr hab. Dariusz Gajewski, prof. ASP, ad. dr Jakub Cikała
Promotor(-ka) pracy pisemnej: ad. dr Patrycja Rudnicka
Dyplom dodatkowy: Pracownia poszukiwań indywidualnych strategii malarskich – dr Małgorzata Widomska, dr hab. Dominika Kowynia, prof. ASP
Recenzent(-ka): st. wyk. dr Marcel Sławiński
Tytuł dyplomu: Słodki Jezu
Tytuł dyplomu teoretycznego: Między adoracją a zniewagą. Wątki religijne w sztukach wizualnych.
Słodki Jezu. Słodkie były żelki na odpustowych straganach, cukierki za komplet adwentowych obrazków i drzewo i gwoździe w wielkopostnej pieśni. Próba opowiedzenia o religii w kontekście współczesnej kultury chrześcijańskiej. Z czułością i współczuciem. Dla niej i dla siebie.
Ksawery Sajdak
12:00–13:00
Dyplom główny: Pracownia Druku wklęsłego
Promotor(-ka): dr hab Marcin Białas, prof. ASP, ad. dr Maciej Cholewa
Promotor(-ka) pracy pisemnej: – ad. dr Wojciech Szymański
Dyplom dodatkowy: Pracownia kreatywnego myślenia w obrazowaniu malarskim – prof. dr hab. Michał Minor, ad. dr Miłosz Wnukowski
Recenzent: ad. dr Artur Oleś
Tytuł dyplomu: Hyperborea
Tytuł dyplomu teoretycznego: Patyk, który stał się mieczem: o poszukiwaniu naiwności w praktyce artystycznej.
Projekt „Hyperborea“ to próba powrotu do emocji towarzyszących dziecięcej zabawie i ponownego ich doświadczenia, tym razem poprzez praktykę artystyczną. To również wyraz potrzeby uwolnienia się od obciążeń związanych z procesem twórczym: porzucenia samokrytyki, presji i ambicji na rzecz swobodnej, nieskrępowanej radości płynącej z samego aktu kreacji.
Projekt opiera się na intuicyjnych działaniach, czerpaniu z wewnętrznych impulsów i kaprysów, traktując twórczość jako źródło pozytywnych bodźców, a zarazem jako scenografię, która nadaje codzienności bardziej fantastyczny wymiar.
18 czerwca 2025, środa
Wiktoria Łukaszewicz
10:00–11:00
Dyplom główny: Pracownia Grafiki Książki
Promotor(-ka): dr hab. Bogna Otto – Węgrzyn, ad. dr Katarzyna Wolny – Grządziel
Promotor(-ka) pracy pisemnej: – ad. dr Roman Lewandowski
Dyplom dodatkowy: Pracownia kreatywnego myślenia w obrazowaniu malarskim – prof. dr hab. Michał Minor, ad. dr Miłosz Wnukowski
Recenzent(-ka): ad. dr Krzysztof Rzeźniczek
Tytuł dyplomu: Gdzie jest mój dom?
Tytuł dyplomu teoretycznego: Gdzie mieszkam? Skąd pochodzę? Co zrobić kiedy nie wiem gdzie jest mój dom?
Marzymy aby mieć dom, który będzie dla nas bezpieczną przystanią. O którym będziemy mogli pomyśleć, kiedy nam źle i poczuć ulgę. Ale dom może stać się pułapką. Miejscem, które trudno opuścić. Albo miejscem, z którego trzeba uciekać. Istnieje przecież cały ogrom świata poza domem. Dlaczego dom jest tak ważny? Jak latarnia morska dla podróżników, wyznacza kierunek wędrówki. Nasza podróż jest za każdym razem powiązana z domem. Albo wyruszamy z domu w świat, albo wracamy ze świata do domu. Wielowymiarowa opowieść o domu, domu jako tożsamości, o tym czym może być, czym jest i czym być nie powinien. I o krętej ścieżce, która prowadzi do jego odnalezienia (mam nadzieję).
Klaudia Lewkowicz
11:00–12:00
Dyplom główny: Pracownia Grafiki Książki
Promotor(-ka): dr hab. Bogna Otto – Węgrzyn, ad. dr Katarzyna Wolny – Grządziel
Promotor(-ka) pracy pisemnej: – ad. dr Patrycja Rudnicka
Dyplom dodatkowy: Pracownia kreatywnego myślenia w obrazowaniu malarskim – prof. dr hab. Michał Minor, ad. dr Miłosz Wnukowski
Recenzent(-ka): ad. dr Małgorzata Rozenau
Tytuł dyplomu: Niedopowiedziane
Tytuł dyplomu teoretycznego: Opowieści bez słów. Język wizualny w komiksie.
Interesują mnie emocje ludzi i to, co na nie wpływa — otoczenie, relacje, przeżycia. Mój główny dyplom poświęcony jest wciąż odkrywanej historii lesbijek w Polsce — tematowi podwójnego wykluczenia, dotyczącym zarówno osób queer, jak i kobiet. Skupiam się w nim na doświadczeniach nieheteronormatywnych kobiet z małych miejscowości — ich emocjach, poczuciu izolacji, ale też potrzebie bliskości i przynależności.
Drugim podejmowanym przeze mnie tematem jest perfekcjonizm — nieustanne poczucie niewystarczalności i dążenie do ideału, który pozostaje nieosiągalny. W połączeniu z pracoholizmem prowadzi do wypalenia nie tylko w sferze zawodowej, ale również w życiu osobistym.
20 czerwca 2025, piątek
Yelyzaveta Martina 10:00–11:00
Dyplom główny: Pracownia Grafiki Książki
Promotor(-ka): dr hab. Bogna Otto – Węgrzyn, ad. dr Katarzyna Wolny – Grządziel
Promotor(-ka) pracy pisemnej: – ad. dr Roman Lewandowski
Dyplom dodatkowy: Pracownia Rysunku – prof. dr hab. Antoni Cygan, ad. dr Krzysztof Rzeźniczek
Recenzent(-ka): ad. dr Paweł Szeibel
Tytuł dyplomu: Wtedy padał śnieg
Tytuł dyplomu teoretycznego: Wtedy padał śnieg
„Wtedy padał śnieg” – doświadczenie wojny w obrazach i słowach. Doświadczenie istnienia gdy wojna staje się jawą trudno wyrazić słowami. Percepcja rzeczywistości zmienia się w ciągu kilku godzin od rozpoczęcia inwazji. W artystyczno-dokumentalnej noweli „Wtedy padał śnieg”, na przykładzie historii zwykłego chłopaka, który znalazł się w okupowanym Mariupolu, staram się oddać, czym jest patrzenie, jak znana rzeczywistość rozpada się na oczach wszystkich, a świat staje się bezradnym świadkiem. Zniszczone budynki Irpienia i nieczytelny drogowskaz z Donbasu stają się symbolami nowej rzeczywistości – ograniczonej nie tylko samą wojną, ale też utraconymi znaczeniami.
Oleksandra Popova
11:00–12:00
Dyplom główny: Pracownia grafiki cyfrowej
Promotor(-ka): ad dr Marta Pogorzelec, mgr Jan Dybała
Promotor(-ka) pracy pisemnej: – ad. dr Patrycja Rudnicka
Dyplom dodatkowy: Pracownia Sitodruku – prof. dr hab. Waldemar Węgrzyn, dr hab. Dorota Nowak – Rodzińska, prof. ASP
Recenzent(-ka): ad. dr Katarzyna Sobańska
Tytuł dyplomu: Coś się zmienia, coś pozostaje
Tytuł dyplomu teoretycznego: Rosyjska sztuka jako narzędzie kolonializmu kulturowego
Modyfikacja domu pod wpływem wojny. Powrót i ponowne zapoznanie się z miejscem, w którym dawno się nie było, jego architekturą i przyrodą. Wspomnienia i obserwacje. Wojna i jej zdolność do szybkiego zmieniania i nadawania nowych znaczeń. Mój aneks do dyplomu będzie dotyczył wpływu loterii, hazardu i kasyn online na biedne społeczeństwa. Oba projekty łączy temat Ukrainy i wojny, moje wyjazdy tam i osobiste obserwacje.
Kierunek Malarstwo
23 czerwca 2025, poniedziałek
Paulina Czuchowska
9:00–10:00
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor(-ka): prof. dr hab Zbigniew Blukacz, mgr Paulina Walczak – Hańderek
Dyplom dodatkowy: Pracownia Druku Wklęsłego – dr hab. Marcin Białas, prof. ASP, ad. dr Maciej Cholewa
Promotor(-ka) pracy pisemnej: – ad. dr Patrycja Rudnicka
Recenzent(-ka): ad. dr Agnieszka Trzos
Tytuł dyplomu: A teraz przed Państwem…
Tytuł dyplomu teoretycznego: Taniec jako forma terapii
Cykl obrazów ukazujący taniec od kulis, z perspektywy tancerki, która zamiast świateł sceny widzi najpierw duszne garderoby, ciasne przestrzenie i zmagania z kostiumem. To opowieść o chwilach napięcia, skupienia i nerwowej ekscytacji tuż przed wyjściem na scenę. Emocje, pot i zgrzyt materii – wszystko to, co musi zostać ukryte, by widz mógł zobaczyć tylko lekkość i perfekcję. Ukazanie niewidzialnego wysiłku, który poprzedza każdy występ.
10:00–11:00
Dyplom główny: Pracownia kreatywnego myślenia w obrazowaniu malarskim
Promotor(-ka): prof. dr hab. Michał Minor, ad. dr Miłosz Wnukowski
Dyplom dodatkowy: Pracownia Rysunku – prof. dr hab. Antoni Cygan, ad. dr Krzysztof Rzeźniczek
Promotor(-ka) pracy pisemnej: – dr Mieczysław Juda, prof. ASP
Recenzent(-ka): st. wyk. dr Mateusz Rafalski
Tytuł dyplomu: Wspomnienia nieutracone
Tytuł dyplomu teoretycznego: Przedstawienia człowieka w sztukach plastycznych w Europie. Analiza tematu na podstawie wybranych przykładów.
Najważniejszy w moim malarstwie jest człowiek, toteż w części praktycznej dyplomu skupiłem się właśnie na postaciach. Co wyrażają? Jaka myśl kryje się za ich oczami? Te i inne pytania pozostawiam bez odpowiedzi celowo, ceniąc wolność interpretacji każdego odbiorcy. W części pisemnej z kolei, podjąłem się prześledzenia sposobów przedstawiania człowieka w sztuce europejskiej na przestrzeni wieków.
Krzysztof Byro
11:00–12:00
Dyplom główny: Pracownia kreatywnego myślenia w obrazowaniu malarskim
Promotor(-ka): prof. dr hab. Michał Minor, ad. dr Miłosz Wnukowski
Dyplom dodatkowy: Pracownia Rysunku, prof. dr hab. Antoni Cygan, ad. dr Krzysztof Rzeźniczek
Promotor(-ka) pracy pisemnej: dr Mieczysław Juda, prof. ASP
Recenzent(-ka): ad. dr Agnieszka Trzos
Tytuł dyplomu: Witaj wśród ludzi
Tytuł dyplomu teoretycznego: „Twarz jest obrazem duszy” – Cyceron
Witaj wśród ludzi. Realistyczne malarstwo sztalugowe na temat: zbiorowy i pojedynczy portret duchowy człowieka. Cykl zawiera 11 obrazów olejnych, 5 akwarel oraz 5 rysunków grafitem.
Susanne Szombara
12:00–13:00
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor(-ka): prof. dr hab. Jacek Rykała, dr hab. Aleksander Kozera, prof. ASP
Dyplom dodatkowy: Pracownia Scenografii – st. wykł. dr Marcel Sławiński, ad. dr Katarzyna Sobańska, mgr Dagmara Walkowicz – Goleśny
Promotor(-ka) pracy pisemnej: ad. dr Roman Lewandowski
Recenzent(-ka): ad. dr Jakub Cikała
Tytuł dyplomu: Michałek
Tytuł dyplomu teoretycznego: Opowieść wielomedialna w słowach, obrazach i przestrzeniach.
Praca teoretyczna jest zapisem procesu powstawania prac praktycznych (scenografia i malarstwo). Stawiam w niej sobie pytania, które towarzyszą podczas procesu tworzenia prac malarskich i pracy nad scenariuszem a następnie scenografią filmową. Poszukuję odpowiedzi zarówno w źródłach naukowych jak i otaczającym świecie – ulicach i podwórzach. Ta fuzja źródeł odzwierciedla dla mnie proces kształtowania się ja każdego z nas.
24 czerwca 2025, wtorek
Magdalena Palion
9:00–10:00
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor(-ka): prof. dr hab. Jacek Rykała, dr hab. Aleksander Kozera, prof. ASP
Dyplom dodatkowy: Pracownia Scenografii – st. wykł. dr Marcel Sławiński, ad. dr Katarzyna Sobańska, mgr Dagmara Walkowicz – Goleśny
Promotor(-ka) pracy pisemnej: ad. dr Roman Lewandowski
Recenzent(-ka): ad. dr Katarzyna Fober
Tytuł dyplomu: Nie spuszczaj wzroku
Tytuł dyplomu teoretycznego: Nie spuszczaj wzroku. Zatrzymane, lecz nie wypowiedziane
Przeszłość niepostrzeżenie przecieka do teraźniejszości – nie jako opowieść, lecz jako cień emocji, którego nie da się łatwo uchwycić ani oswoić. Przedstawione obrazy są nośnikiem wspomnień – jednak nie tych ciepłych czy nostalgicznych, lecz raczej fragmentów pamięci, które zostały wyparte, zagubione w podświadomości, a dziś powracają w formie zniekształconych, emocjonalnie naładowanych form. Te reminiscencje, niczym autonomiczne byty, wędrują przez nieznany świat, gdzie ich obecność wywołuje zakłócenia – niepokój, a czasem nawet ból. W pracach dyplomowych eksploruję mroczne rejony ludzkiego doświadczenia, koncentrując się na tym, co zwykle spychane jest na margines świadomości: frustracjach, poczuciu bezsilności i niezrozumieniu.
Weronika Kornasiewicz
10:00–11:00
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor(-ka): prof. dr hab. Jacek Rykała, dr hab. Aleksander Kozera, prof. ASP
Dyplom dodatkowy: Pracownia Sztuka w działaniu/Terapia społeczna/Rysunek jako komunikat – prof. dr hab. Jolanta Jastrząb, ad. dr Agata Szymanek
Promotor(-ka) pracy pisemnej: ad. dr Marta Lisok
Recenzent(-ka): ad. dr Małgorzata Widomska
Tytuł dyplomu: Ciągle sobie was przypominam
Tytuł dyplomu teoretycznego: Nostalgia – komfort, a może ucieczka?
Opis: Dlaczego niektóre momenty zapadają w pamięci intensywniej niż inne? Wspomnienia będąc nieodłączną częścią życia, mają moc kształtowania rzeczywistości i potrafią być źródłem komfortu, dawać poczucie bezpieczeństwa, ale równocześnie czasem potrafią zatrzymywać nas w miejscu, na dłużej niż byśmy chcieli. W pracy dyplomowej poruszam temat nostalgii, tego, jak wpływa na nasz odbiór otoczenia.
Anna Ostrzołek
11:00–12:00
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor(-ka): prof. dr hab. Zbigniew Blukacz, mgr Paulina Walczak – Hańderek
Dyplom dodatkowy: Pracownia Rzeźby – ad. dr Michał Smandek, prof. dr hab. Sławomir Brzoska – opieka naukowa
Promotor(-ka) pracy pisemnej: ad. dr Roman Lewandowski
Recenzent(-ka): ad. dr Małgorzata Widomska
Tytuł dyplomu: Wiadomości z centrum
Tytuł dyplomu teoretycznego: Wiadomości z centrum
Opis: Przedmiotem pracy dyplomowej są dwa cykle: obrazów oraz rzeźb, które nawzajem się przenikają. Stają się zapisem wewnętrznych zdarzeń: skojarzeń, wspomnień oraz nieuświadomionych procesów psychicznych – sposobem radzenia sobie z rzeczywistością oraz praktyką bycia w niej. Proces twórczy jest dla mnie metodą badania natury świata, nieustannym zadziwieniem, w którym świadomie rezygnuję z początkowego projektu. Praca pisemna jest próbą opisania subtelnych odczuć, które wyłaniały się ze mnie podczas praktycznej pracy nad cyklem oraz w samym trakcie jego artykułowania.
25 czerwca 2025, środa
Dawid Szydło
9:00–11:00
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor(-ka): prof. dr hab. Zbigniew Blukacz, mgr Paulina Walczak-Hańderek
Dyplom dodatkowy: Pracownia Scenografii – ad dr Katarzyna Sobańska. st. wykł. dr Marcel Sławiński, mgr Dagmara Walkowicz-Goleśny
Promotor(-ka) pracy pisemnej: dr Mieczysław Juda, prof. ASP
Recenzent(-ka): ad. dr Szymon Prandzioch
Tytuł dyplomu: „Krzyż i Światło”. Scenografia i kostiumy do spektaklu „Lumen”
Tytuł dyplomu teoretycznego: Zbadanie kwestii dominujących wątków pasyjnych w stosunku do tematów rezurekcyjnych na przykładzie praktyk religijnych w Kościele Katolickim.
Dyplom jest realizacją malarską zestawiającą ze sobą stacje Drogi Krzyżowej i stacje Drogi Światła. Jest refleksją, szukaniem różnic i podobieństw w połączonych hasłach, ukazując ich nową interpretację.
Praca pisemna podejmuje kwestie praktyk w Kościele Katolickim. Bada dysonans między wyznawanymi prawdami mocno związanymi ze zmartwychwstaniem Jezusa, a niewielką liczbą nabożeństw, praktyk modlitewnych bezpośrednio odnoszących się do tego wydarzenia. Dlaczego dominujące są natomiast motywy pasyjne: czterdziestodniowy Wielki Post, nabożeństwa Drogi Krzyżowej i Gorzkich Żali, kazania pasyjne i tematyczne rekolekcje? Chciałbym w swojej pracy prześledzić, zbadać powyższe zagadnienie. Jak motywy te wyglądały we wcześniejszym kształcie grupy wyznawców, jak na obraz wiary wpływał rozwój instytucji kościoła. Realizacja spektaklu jest dalszym zgłębianiem przeplatających się tematów pasyjno-rezurekcyjnych, które swój wyraz miały w przedstawianych licznie „Misteriach Męki Pańskiej”. Jest nowym spojrzeniem na tę formę przeżycia religijnego jak i spektaklu samego w sobie. Jest spektaklem o zmartwychwstaniu, odpowiedzią na liczne „Misteria Męki Pańskiej”.
26 czerwca 2025, czwartek
Olga Nowotnik
9:00–10:00
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor(-ka): prof. dr hab. Andrzej Tobis, ad. dr Mikołaj Szpaczyński
Dyplom dodatkowy: Pracownia Sztuka w działaniu/Terapia społeczna/Rysunek jako komunikat – prof. dr hab. Jolanta Jastrząb, ad. de Agata Szymanek
oraz Pracownia Ilustracji – ad. dr Anna Machwic
Promotor(-ka) pracy pisemnej: ad. dr Marta Lisok
Recenzent(-ka): ad. dr Miłosz Wnukowski
Tytuł dyplomu: Muszę być tu, gdzie jestem
Tytuł dyplomu teoretycznego: Analiza współczesnych zjawisk społecznych i wpływu popkultury na pokolenie Z
Na prezentowany dyplom składa się cykl obrazów, piosenek oraz komiks, których wspólnym mianownikiem jest czerpanie z najbliższego otoczenia, które może być jednocześnie źródłem inspiracji, jak i wprowadzać ograniczenia, od których ciężko uciec.
Zuzanna Majocha
10:00–11:00
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor(-ka): prof. dr hab. Andrzej Tobis, ad. dr Mikołaj Szpaczyński
Dyplom dodatkowy: Pracownia Interpretacji Literatury – prof. dr hab. Grzegorz Hańderek, dr hab. Małgorzata Szandała
Promotor(-ka) pracy pisemnej: ad. dr Marta Lisok
Recenzent(-ka): ad. dr Michał Smandek
Tytuł dyplomu: Odkrywanie miękkiego brzuszka
Tytuł dyplomu teoretycznego: Odkrywanie miękkiego brzuszka
W moim dyplomie badam miękkie akty oporu. Przyglądam się narracjom o relacjach i bliskości kreowanym przez patriarchalny i kapitalistyczny porządek rzeczy. Próbuję przywrócić ważność delikatności, empatii, emocjonalności, które patriarchalna kultura klasyfikuje jako słabości. Malarsko nawołuje do gestów czułości i troski, które stają się swoistą formą buntu wobec skostniałych norm.
Barbara Cabaj
11:00–12:00
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor(-ka): prof. dr hab. Andrzej Tobis, ad. dr Mikołaj Szpaczyński
Dyplom dodatkowy: Pracownia Rzeźby – ad. dr Michał Smandek, prof. dr hab. Sławomir Brzoska – opieka naukowa
Promotor(-ka) pracy pisemnej: ad. dr Wojciech Szymański
Recenzent(-ka): ad. dr Michalina Wawrzyczek-Klasik
Tytuł dyplomu: Po jednej nieznajomej przychodzi kolejna
Tytuł dyplomu teoretycznego: Po jednej nieznajomej przychodzi kolejna
Opis: Tematem pracy jest wykorzystywanie własnego wizerunku i biografii jako elementu feministycznej praktyki, w kontekście funkcjonujących w kulturze seksistowskich archetypów kobiet. Dyplomowy cykl składa się z serii autofikcjonalnych historii, które zostały skonstruowane w nawiązaniu do literackiego kanonu, historii sztuki i teorii feministycznej.
Magdalena Bogdan
12:00–13:00
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor(-ka): prof. dr hab. Jacek Rykała, dr hab. Aleksander Kozera, prof. ASP
Dyplom dodatkowy: Pracownia Rysunku – prof. dr hab. Maciej Linttner, dr hab. Aleksander Kozera, prof. ASP
Promotor(-ka) pracy pisemnej: ad. dr Roman Lewandowski
Recenzent(-ka): ad. dr Paweł Szeibel
Tytuł dyplomu: Ciało moje
Tytuł dyplomu teoretycznego: Portret ciała (mojego)
Nie podróżuję daleko, odkrywam to co jest w bliskości. ,,Ciało moje’’ to celebracja mojej zewnętrznej i wewnętrznej istoty poznania siebie. Opowieść o samotności, zasłonięciu, intymności, lęku, przytulaniu, docenieniu siebie i pięknie. O podarowaniu sobie ciepła, wsparcia i ochrony. Nie o ciele, lecz o wszystkim czy jestem i czego potrzebuje. Tym co najważniejsze w cyklu ,,Ciało moje’’ to przypomnienie ważności przykazania miłości. Miłości kierowanej do siebie i innych. BIERZCIE I JEDZCIE Z TEGO WSZYSCY: TO JEST BOWIEM CIAŁO MOJE. Nie tym razem. Słowa inspirujące moją pierwszą prace ,,Ciało moje’’. Ofiarowana z siebie by jednak teraz się odzyskać i przypieczętować decyzję o ciele MOIM. Z początkowej inspiracji miniaturowym obrazkiem artystki Sarah Goodridge ,,Piękno Objawione’’, powstał cały cykl struktury powiązań w wymiarze autobiograficznym i terapeutycznym.
27 czerwca 2025, piątek
Dominika Jochlik
11:00–12:00
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor(-ka): prof. dr hab. Jacek Rykała, dr hab. Aleksander Kozera, prof. ASP
Dyplom dodatkowy: Pracownia Rysunku – prof. dr hab. Maciej Linttner, dr hab. Aleksander Kozera, prof. ASP
Promotor(-ka) pracy pisemnej: ad. dr Marta Lisok
Recenzent(-ka): ad. dr Krzysztof Rzeźniczek
Tytuł dyplomu: Podwójna tożsamość. Twórczość w cieniu kobiecości
Tytuł dyplomu teoretycznego: Podwójna tożsamość. Twórczość w cieniu kobiecości.
Tematem mojej pracy dyplomowej jest refleksja nad kobiecą tożsamością i kondycją twórczą kobiet w obliczu codziennych obowiązków, macierzyństwa oraz społecznych oczekiwań związanych z kobiecością. W części teoretycznej sięgam po filozofię Jolanty Brach-Czainy i jej koncepcję krzątactwa będącego metaforą często niewidzialnej i powtarzalnej pracy kobiet w przestrzeni domowej. Istotnym aspektem w pracy teoretycznej jest także problematyzowanie kobiecej tożsamości w duchu feminizmu drugofalowego, który poruszał kwestie społeczno-kulturowych norm ograniczających kobiecą sprawczość, swobodę twórczą i możliwości samorozwoju. Omawiam twórczość trzech artystek – Mary Kelly oraz jej słynnego Post Partum Document, Marii Pinińskiej-Bereś i Małgorzaty Markiewicz w odniesieniu do cielesności, macierzyństwa i sytuowania kobiety w społeczeństwie. Na część praktyczną pracy dyplomowej składa się cykl obrazów oraz rysunków będących osobistą refleksją nad doświadczeniem kobiecej codzienności oraz wynikającymi z niej ograniczeniami w kontekście twórczej ekspresji. Prace powstawały w sposób szybki i intuicyjny pomiędzy wypełnianiem codziennych obowiązków i są próbą odnalezienia miejsca na działania twórcze przy deficycie czasu i przestrzeni. Jest to forma dokumentacji osobistych przeżyć, emocji i wspomnień.
Agata Wojtowicz
12:00–13:00
Dyplom główny: Pracownia Malarstwa
Promotor(-ka): prof. dr hab. Jacek Rykała, dr hab. Aleksander Kozera, prof. ASP
Dyplom dodatkowy: Pracownia Intermediów i technik cyfrowych – dr hab. Dariusz Gajewski, prof. ASP, ad. dr Jakub Cikała
Promotor(-ka) pracy pisemnej: – ad. dr Roman Lewandowski
Recenzent(-ka): st. wyk. dr Marcel Sławiński
Tytuł dyplomu: O człowieku na granicy rzeczywistości
Tytuł dyplomu teoretycznego: Sztuka figuratywna i abstrakcyjna jako wyraz dualnej natury człowieka.
W centrum mojej praktyki twórczej znajduje się człowiek – nie jako figura podporządkowana jednoznacznemu przedstawieniu, lecz jako obecność, która ujawnia się w stanie przejścia: pomiędzy tym, co zmysłowo uchwytne, a tym, co ulotne i wymykające się jednoznacznej definicji. Interesuje mnie moment zawieszenia – sytuacja, w której forma przestaje być wyłącznie materialna, a jeszcze nie ulega całkowitemu rozpadowi w abstrakcji. W moich obrazach pojawiają się ślady figuratywności: zakodowane proporcje, rytmy, zarysy gestów wpisane w relacje – z samym sobą, z drugim człowiekiem, z przestrzenią wewnętrzną. Ich obecność współistnieje z amorficznymi formami, które symbolizują stany duchowe, emocjonalne, trudne do uchwycenia w bezpośredniej reprezentacji.
Obraz traktuję jako pole napięć – między figuracją a abstrakcją, obecnością a jej śladem, światłem a jego zanikiem. Nie interesuje mnie zamknięta forma ani linearna narracja, lecz struktura otwarta, migotliwa, wielowarstwowa. Kolor i światło nie pełnią funkcji jednoznacznie opisowej – stają się substancją relacji, materią intensywności, impulsem afektywnym, poznawczym. Ich rytm porusza percepcję, prowadząc ją w głąb obrazu, w stronę tego, co nieoczywiste.
Tworzę obrazy, które zapraszają do obecności – nie po to, by oferować jednoznaczne odczytania, lecz by otworzyć przestrzeń, w której znaczenia mogą wyłaniać się stopniowo, w rytmie indywidualnego doświadczenia. Zarówno malarstwo, jak i działania intermedialne traktuję jako miejsca, w których to, co cielesne, staje się bramą do tego, co duchowe – poprzez napięcia formy, światło i czułość koloru, prowadzące ku temu, co niewidzialne, lecz odczuwalne.
Pełny harmonogram obron studentów kierunków artystycznych.