Aktualne i zapowiedzi

Rajzefiber — wystawa prac tegorocznych dyplomantów ASP w Katowicach

W 1960 roku człowiek skacze w pustkę. Na czarno białej fotografii widać ekscytację malującą się na jego twarzy. Wygląda jakby za chwilę miał wzbić się do lotu. Od chodnika dzieli go około dwóch metrów. Moment, w którym zastyga na słynnym fotomontażu zostaje rozciągnięty w nieskończoność. Grawitacja traci tu swoją moc. Yves Klein jest zawieszony w powietrzu. Przekroczył strach przed skokiem, jeszcze nie uderzył o chodnik.

Choć dopiero po latach okazało się jak skończył się ten eksperyment, wpisana w niego nieważkość nadal fascynuje. W chwili skoku artysta jest lekki i pozbawiony ograniczeń ze strony ciała. Wolny jak w podróży. Oddzielony od rutyny codziennego funkcjonowania stoi na skraju nieograniczonych możliwości.

Kiedy wszystko jest już spakowane i mózg nie ma czym się zająć, zaczyna tworzyć niepokojące scenariusze. Czekanie w blokach startowych, przy pełnej mobilizacji mięśni, ćwiczenia wykonywane na sucho, długotrwałe kumulowanie sił bywa wyczerpujące. Nie pomagają procedury podwójnego sprawdzania, przepatrywanie kątów z obawy przed przeoczeniem czegoś ważnego, ani liczenie czasu, który nagle zaczyna biec znacznie wolniej niż w normalnych warunkach.

Zaczyna się od lekkiego poddenerwowania, przeradzającego się w wybuchy złości, nieokreślony lęk, bezsenność i narastające problemy psychosomatyczne, ściśnięte gardło, kłucie za mostkiem, łzawiące oczy, sztywność karku, migreny i bóle o nieustalonej proweniencji. W tej reakcji ciała na lęk przed nieznanym, pojawia się nagła niechęć do podjęcia wysiłku podróży. Niemożność ruchu łączy się z rozrastającą w głowie przestrzenią do podjęcia decyzji o wycofaniu się, potrzebą zrobienia kroku w tył. W ich pobliżu pęcznieje już pragnienie zostania na miejscu, nieoczekiwana konieczność rozpakowania precyzyjnie poskładanych rzeczy. Odłożenia ich na miejscu i umoszczenia się na nowo w dobrze znanym zaciszu.

Reisefieber jest naturalnym stanem alarmu, zdroworozsądkowym momentem zawahania przed skokiem w to, co puste, bezkształtne. Jak każdy syndrom ucieczkowy znajduje swoje uzasadnienie w procesach ewolucyjnych zabezpieczając organizm przed pochopnymi decyzjami. Choć łączy się z natarczywą myślą, że nasze głowy są okrągłe, aby myśli zawsze mogły zmienić kierunek, sygnalizuje gotowość na nadchodzącą zmianę.

Zespół kuratorski
Marta Pogorzelec, Joanna Zdzienicka-Obałek

Tekst wprowadzający
Marta Lisok

Identyfikacja wizualna wystawy
Kacper Mutke, Katarzyna Wolny-Grządziel

Aranżacja wystawy
Dagmara Walkowicz-Goleśny

Wernisaż wystawy 14 lipca 2023 roku o godz. 17:00.
Wystawa potrwa do 27 sierpnia br.

Zobacz także

Lekcje historii

Mirosław Bałka, Siergiej Czajka, Hubert Czerepok, Krzysztof Gil, Marta Ignerska, Artur Klinaú, Zbigniew Libera, Little Warsaw, Krzysztof Piętka, Wilhelm Sasnal, Witold Stelmachniewicz, Grzegorz Sztwiertnia, Wojciech Wilczyk

Obrony prac dyplomowych studentów Wydziału Artystycznego katowickiej ASP

Zachęcamy do zapoznania się z harmonogramem obron prac dyplomowych ASP w Katowicach.