Dla dorosłych

Świadomie w relacji z dzieckiem — warsztaty ruchowe dla rodziców i opiekunów z dziećmi

Termin
26 października godz. 10:00

Prowadząca
Anna Słomka

Jak wspomagać dziecko w rozwoju? Stwarzać jak najwięcej możliwości i przestrzeni do poznawania siebie i otaczającego je świata.
Od dawien dawna wiadomo, że najlepszą formą doświadczania świata przez dziecko jest zabawa… a najskuteczniejszą ta, która aktywuje wszystkie zmysły, w tym zmysł czucia, tak ważny w rozwoju dziecka. To właśnie od postrzegania swojego własnego schematu ciała, jego czucia oraz odbierania przez niego bodźców dziecko rozpoczyna wędrówkę ku odkrywaniu siebie i świata zewnętrznego.
Czucie jest stale towarzyszącym nam kompanem, budującym wyobrażenie o otaczającym nas świecie i nas samych, jest mostem wiodącym do poczucia własnej wartości i pewności siebie.
Zapraszamy Państwa na wspólną zabawę z dziećmi, która aktywować będzie zmysł czucia, rozwijać orientację w schemacie ciała i przestrzeni, budować samoświadomość a także wzmacniać wzajemne relacje.
To autorski program zajęć bazujący na metodzie Labana, Ruchu Rozwijającego, Grow with play, logorytmiki, muzykoterapii i pedagogiki więzi.
Zabawy skierowane są do dzieci od czwartego do dziewiątego roku życia.
Ze względu na aktywny charakter warsztatu prosimy zadbać o wygodny strój, nie krępujący ruchów.
Najlepiej brać w nich udział na bosaka lub w skarpetkach z antypoślizgową powłoką.

Zapisy
edukacja@bwa.katowice.pl
Ilość miejsc ograniczona.
Warsztaty są BEZPŁATNE!

sensorium* to interdyscyplinarny projekt dla dzieci i rodziców. Projekt ma dwa główne założenia: przede wszystkim zaproszeni do współpracy artyści mają stworzyć prace (instalacje artystyczne), które będą funkcjonowały jako wystawa jednego dzieła w przestrzeni budynku Galerii BWA. Będą one w pełni interaktywne, mają się stać polem do swobodnej eksploracji, doświadczania sztuki wszystkimi zmysłami. Dzieci i rodzice będą mogli ich dotykać, słuchać, wąchać. Taka forma kontaktowania się ze sztuką jest niezwykle potrzebna i rozwijająca wyobraźnię u dzieci – mają one naturalną potrzebę aby czytać sztukę wszystkimi zmysłami, przede wszystkim również jej dotykać, co zwykle jest zabronione w galeriach i muzeach. Dzieła będą eksponowane w różnych miejscach galerii, np. przy wejściu, w przestrzeni obok księgarni, w Małej Przestrzeni.

Dopełnieniem prac będą działania towarzyszące: warsztaty i akcje artystyczne realizowane przez zaproszone artystki/-ów i edukatorki/-ów sztuki. Powstanie również publikacja – zeszyt ćwiczeń do pracy rodziców z dziećmi, zawierająca scenariusze działań edukacyjno-artystycznych o zmysłach.

Celem działań jest zastanowienie się nad tym, czym jest doznawanie, jak sobie wyobrażamy działanie naszych zmysłów i próba zrozumienia tego jak ich używamy – w jaki sposób jesteśmy pobudzani przez bodźce i w jaki sposób doświadczamy różnych jakości stanów samych siebie. Założeniem projektu jest zredefiniowanie naszej wiedzy o zmysłach i procesach percepcyjnych dzięki wykorzystaniu różnych technik wizualno-dźwiękowo-ruchowo-dotykowo-smakowo-zapachowych. Projekt jest propozycją kolektywnej współpracy artystycznej, opierającej się na zaangażowaniu osób działających w różnych dyscyplinach artystycznych (sztuki wizualne, muzyka, teatr, taniec, kulinaria).

Kuratorka
Aneta Zasucha

Artyści zaproszeni do projektu
Michalina Bigaj, Joanna Bronisławska/Asi Mina, Krzysztof Maniak, Małgorzata Rozenau, Paweł Szeibel, Jaśmina Wójcik, Joanna Zdzienicka-Obałek

*sensorium odnosi się do sumy percepcji organizmu i miejsca uczucia, z którego osoba doświadcza i interpretuje środowiska, w których żyje. W dziedzinie medycyny, psychologii i fizjologii odnosi się do unikalnego i zmieniającego się charakteru całego środowiska sensorycznego postrzeganego przez jednostkę. Obejmuje to odczucia, percepcję i interpretację informacji o świecie wokół nas poprzez wydziały umysłu, takie jak zmysły, postrzeganie fenomenalne i psychologiczne, poznanie i inteligencję.

Pełny harmonogram działań dostępny tutaj!

Zobacz także

„Potęga monochromu”

Kolor to jeden z najważniejszych elementów wyrazu artystycznego w odniesieniu do tworzenia własnej narracji w relacji do rzeczywistości.

sensorium — interdyscyplinarny projekt o zmysłach dla dzieci i rodziców

Zaproszeni do współpracy artyści stworzą interaktywne instalacje artystyczne, które staną się polem do swobodnej eksploracji, doświadczania sztuki wszystkimi zmysłami. Dzieci i rodzice będą mogli ich dotykać, słuchać, wąchać.