Dla dorosłych - Archiwum

Warsztaty ceramiczno-florystyczne

Terminy*
11 i 26 maja oraz 2 czerwca, godz. 10.00–13.00*

Miejsce
Galeria Sztuki Współczesnej BWA

Prowadząca
Monika Fesser i Barbara Lubowiecka

Koszt
Karnet na cykl trzech spotkań wynosi 300 zł
Materiały niezbędne do pracy są wliczone w cenę.
Przedmioty ozdabiane podczas warsztatów przechodzą na własność ich twórców.

Zapisy
edukacja@bwa.katowice.pl
Ilość miejsc ograniczona.
W odpowiedzi na zgłoszenie mejlowe dostaną Państwo numer konta, na które należy uiścić opłatę za warsztaty. W przypadku rezygnacji z warsztatów, opłata zostanie zwrócona na konto w przypadku otrzymania od nas informacji o rezygnacji maksymalnie dwa dni przed warsztatami.

*W przypadku zbyt małej liczby chętnych zastrzegamy sobie prawo do zmiany terminu warsztatów.

Zapraszamy do udziału w warsztatach inspirowanych sztuką kraju Kwitnącej Wiśni. Tym razem łącząc działania z obszaru ceramiki i florystyki, spróbujemy zgłębić tajniki Drogi Kwiatów – Kadō i Drogi Herbaty – Chadō. Cykl naszych spotkań rozpoczniemy od wykonania naczyń do ikebany oraz czarki do ceremonii picia herbaty.
Na pierwszym spotkaniu zapoznamy się z podstawowymi zasadami tworzenia ww. naczyń oraz wykonamy je z odpowiedniej gliny. Na drugim spotkaniu będziemy nakładać glazury zgodnie ze sztuką. Tym razem nasze prace będą wypalane w temperaturze 12300 C, co spowoduje, że będą w pełni użytkowe. Na trzecim warsztacie poznamy historię i reguły Ikebany oraz wykonamy minimalistyczną kompozycję we własnym naczyniu, inspirowaną japońską sztuką układania kwiatów oraz posmakujemy herbaty z własnej czarki, nawiązując do „drogi herbaty” – chadō.

Japońska sztuka układania kwiatów, znana jako Ikebana lub Kadō – „droga kwiatów”, stanowi wyjątkowe wyrażenie estetycznej harmonii. W przeciwieństwie do zachodnich bukietów, które skupiają się głównie na obfitości kwiatów i kolorach, japońska Ikebana kładzie nacisk na subtelne, linearnie ułożone kompozycje, uwzględniając rytm, kształt i kolor.
Powstało wiele szkół i stylów Ikebany. Jedną z najważniejszych jest Ikenobō-ryū, kontynuująca tradycję stylu rikka („stojące kwiaty”) przez czterdzieści pięć pokoleń. Innymi popularnymi stylami są nageire-bana („kwiaty wrzucane”), które dały początek wielu nowym kierunkom w Ikebanie. W XVIII wieku filozoficzne podstawy kompozycji kwiatowej zostały ugruntowane, opierając się na konfucjanizmie.
W okresie Meiji powstała szkoła Ohara-ryū, wprowadzając innowacyjny styl mori-bana („spiętrzone kwiaty”). Obecnie nadal powstają nowe style i kierunki w Ikebanie, która jest również przedmiotem nauczania w szkołach i na uniwersytetach, zachowując swoje miejsce w japońskiej kulturze jako sztuka harmonii i piękna.

Chadō, znane również jako „Droga Herbaty”, jest głęboko zakorzenioną w japońskiej kulturze sztuką ceremonii parzenia herbaty. Jest to nie tylko proces przygotowania i spożywania napoju, ale również filozofia życia i harmonii. W przeciwieństwie do szybkiego popijania herbaty, jak to często ma miejsce w innych kulturach, Chadō skupia się na spokojnym i uważnym doświadczaniu każdego momentu ceremonii.
Podobnie jak w przypadku Ikebany, Chadō również odzwierciedla zasadę harmonii, równowagi i prostoty. Ceremonia ta ma swoje korzenie w buddyzmie zen, a jej cele nie ograniczają się jedynie do przygotowania i picia herbaty. Skupia się również na wzmacnianiu więzi międzyludzkich, szacunku dla natury oraz sztuce bycia obecnym w danym momencie.
W dzisiejszych czasach Chadō nadal przyciąga zarówno Japończyków, jak i ludzi z całego świata, którzy szukają spokoju, refleksji i głębszego zrozumienia siebie i świata poprzez ceremonię herbaty.