edukacja klub sztuk | 7.12

artystyczne malowanie bombek we wzór opolski

Fundacja Opolskie Dziouchy zaprasza na warsztaty malowania bombek we wzory ludowe pod okiem twórczyni ludowej Agnieszki Okos. Podczas warsztatów każdy uczestnik będzie mógł pomalować dwie bombki za pomocą pędzla i farb akrylowych. Tak przygotowane własnoręcznie bombki będą najpiękniejszą ozdobą świątecznej choinki.

 

Opolskie Dziouchy to projekt promujący artystów i twórców. Tworzymy ręcznie przedmioty, które nawiązują do tradycji Śląska Opolskiego. Ważny jest dla nas każdy detal i najmniejszy szczegół, bo to one decydują o całości.

Chcemy, żeby porcelana malowana we wzór opolski była wizytówką naszego regionu, bo to właśnie tutaj powstał pomysł przeniesienia motywu kwiatowego z kroszonki na porcelanę. Dzięki temu możemy codziennie rano cieszyć się z pięknego design'u popijając kawę z ręcznie malowanej filiżanki, i jakby ten dzień staje się jaśniejszy i radośniejszy. I chyba miło komuś sprawić taki prezent, malowany specjalnie dla niego i jedyny w swoim rodzaju.

Cieszymy się, kiedy nasze ręcznie malowane przedmioty wędrują w świat i sprawiają radość.

Porcelana we wzór opolski pojawiła się w sklepach Cepelii (Centrala Przemysłu Ludowego i Artystycznego) w połowie lat 60. ubiegłego stulecia. W czasach kryzysu i pustych półek w sklepach była prawdziwym kolorowym rarytasem na stołach w opolskich domach. Najczęściej widywano ja za szybami w kredensach - była zbyt cenna, aby używać jej codziennie. Stanowiła też idealny prezent w czasie zagranicznych delegacji. Choć z czasem lata jej świetności minęły, a część osób wspomina ją jako relikt dawnego systemu — to wzór opolski jest już częścią naszej lokalnej kultury.

Sam wzór opolski pochodzi z kroszonek, czyli wielkanocnych jaj zdobionych techniką rytowniczą. W latach 60. XX w. padł pomysł, aby wzory przenieść na bardziej trwały materiał. Zadania tego podjęła się twórczyni ludowa — Stefania Okos (później Topola). Wzory początkowo przenoszono wyłącznie na porcelit, dopiero pod koniec lat 60. zaczęto do tego celu wykorzystywać białą porcelanę.

W latach 80. i 90. kolorystyka naczyń uległa pewnej unifikacji. Kolorem podstawowym stał się niebieski i jego odcienie, jako uzupełnienie stosowano czerwień, pomarańcz i zieleń, a dopełnienie całości stanowiły żółty i biały. Kwiaty znajdujące się na wzorze także nie są przypadkowe. Dostrzeżemy tu tylko te, które znaleźć można na opolskich łąkach: niezapominajki, chabry, słoneczniki, maki czy stokrotki.

http://www.facebook.com/pages/Katowice-Poland/Galeria-Sztuki-Wspolczesnej-BWA-w-Katowicach/128885767128773 http://bip.katowice.eu/jednostki/BWA/