wydarzenia główna galeria | 13.03—12.04.15

Koń trojański — wystawa do 12 kwietnia

wydawnictwa publikacje | 2007

Ireneusz Walczak „Budowanie tożsamości” — katalog z wystawy Twórczość Walczaka przywodzi na myśl Heideggerowskie bycie-tu-oto i bycie-w świecie. Artysta stawia w prezentowanych pracach pytanie ... 

wydawnictwa publikacje | 2004

katalog „Zbigniew Blukacz — poza horyzont” „Sytuację egzystencjalną współczesnych twórców świetnie ujął reżyser Krystian Lupa: ‘Świat przestał być dla... 

Wystawa prezentuje twórczość czterech artystów ukształtowanych i tworzących na Śląsku, absolwentów katowickiej Akademii Sztuk Pięknych: Eugena Bednarka, Zbigniewa Blukacza, Piotra Naliwajko i Ireneusza Walczaka. Malarstwo z lat 1985—2015 posłuży jako przykład osobnych postaw artystycznych, funkcjonujących poza obowiązującym, sieciowym układem kuratorsko-galeryjnym w Polsce.

„Wystawa Koń trojański, którą pozwalam sobie zaproponować śląskiej publiczności w katowickim BWA, to prezentacja wyboru twórczości malarskiej Zbigniewa Blukacza, Eugena Bednarka, Piotra Naliwajki i Ireneusza Walczaka. Artyści ci ukończyli Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach pod koniec lat 80-tych XX wieku; w tym samym czasie, kiedy ja zacząłem, po studiach historii sztuki, pracować w BWA jako kurator, a potem zastępca dyrektora artystycznego. Brali udział w kilku ważnych dla śląskiej i polskiej sztuki wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą, które organizowałem na przełomie lat 80-tych i 90-tych, wielokrotnie pisałem o ich twórczości we wstępach do katalogów, tekstach krytycznych. Twórczość tych artystów towarzyszy mi od wielu dekad; wciąż zaciekawia, często inspiruje, czasem złości, a to zawsze oznacza, że jest ważna i potrzebna. Imponuje mi, że dziś, po wielu latach twórczości artystycznej, pracy pedagogicznej Blukacz, Bednarek, Naliwajko i Walczak nadal są artystami niezależnymi od obowiązujących tak kiedyś, a zwłaszcza dziś układów środowiskowych; nie wpadli w bezpieczną pułapkę celebryckiej sieci jedynie ważnych galerii i równie iluzorycznych kuratorskich wyborów. Wystawę tę nazwałem Koń trojański nie z chęci zapowiedzi jakiegoś artystycznego kataklizmu, ale m.in z potrzeby zilustrowania takim pokazem malarstwa, tekstów o śląskich malarzach, które piszę w katowickiej Wyborczej.”

Ingmar Villqist (kurator)

http://www.facebook.com/pages/Katowice-Poland/Galeria-Sztuki-Wspolczesnej-BWA-w-Katowicach/128885767128773 http://bip.katowice.eu/jednostki/BWA/